ifrontmannahuset.blogg.se

Smått och gott hemifrån oss:)

Great British Garden Revival

Publicerad 2014-05-09 11:24:07 i Allmänt, Trädgård,

För några veckor sedan tipsade Linda mig om en serie som BBC sände under vintern. Den heter Great British Garden Revival, innehåller 10 avsnitt med trädgårdar, många kända trädgårdsproffs och finns i sin helhet på youtube. Massa vackra trädgårdar, både offentliga och privata, tips, inspiration och en chans att drömma sig bort gråa dagar som idag.
 
Jag har totalt fastnat i serien och sett några avsnitt nu som handlat om snittblommor, cottage garden och nu idag "Herbaceous Borders and Kitchen Gardens". Herbaceous Borders skulle jag beskriva som massiva perennrabatter som bygger på en stor variation av färger, höjder och former.
 
Varje avsnitt jag ser ger mig nya drömmar, planer och tankar, så snart behöver jag väl en herrgård med några hektar odlingsmark och ett tiotal trädgårdsmästare för att hjälpa mig förverkliga allting och hålla allting under kontroll. Som synd fattas det några miljoner på kontot för att förverkliga detta, men drömma kan man ju alltid och så trappa ner drömmarna till mera realistisk storlek och testa det på gården.
 
Nu har jag andra halvan av detta avsnitt kvar, Köksträdgårdar, och efter det tänker jag gå ut några minuter och stega ut var jag kan skapa min egna Herbaceous Border, innan lillen vaknar. Men det jag egentligen tänkte säga (skriva) var att om man behöver trädgårdsinspiration, eller bara en stund att titta på vackra blommor, så är denna serie ett hett tips!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Saga

Maj 2012 flyttade vi in i vårt egna frontmannahus! "Vi" består av mig, min sambo Tobias och våra två katter Maja och My. Här i bloggen kommer jag att skriva om allt möjligt som vi hittar på hemma hos oss och på vår gård. Blir renovering, pyssle, inredning, matlaging & bakning, odling och trädgårdsplanering, allt i en salig röra:) I juni-13 kommer vi bli en till i familjen, så en hel del baby-prat blir det också. Enjoy!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela