ifrontmannahuset.blogg.se

Smått och gott hemifrån oss:)

Kycklinggryta med kokosmjölk och röd curry

Publicerad 2014-02-04 18:13:32 i Mat,

Ibland tröttnar jag på att vi alltid äter samma saker ( spagetti med maletköttsås, sej i ugnen, kycklinggryta, chili con carne...)  vecka ut och vecka in. Då gäller det att hitta på något helt annat och idag var en sådan dag. Efter att ha letat lite inspiration på nätet kokade jag ihop en gryta med kyckling, kokosmjölk, röd curry och grönsaker. Blev jättegott, så tänkte tipsa om någon annan känner att det behövs lite omväxling i köket.
 
 
 
Ingredienser
 
350g naturell kycklingfile
olja
250g morot
100g purjo
2st lime
3msk röd curry
1st paprika
1 burk vattenkastanj
1burk (400g) kokosmjölk
2dl kycklingbuljong
mango
salt
 
Skär kycklingen i mindre bitar. Stek i en gryta tills den är genomstekt. Skala och skär moroten i slantar. Krydda kycklingen med curryn och blanda ner morot och purjo. Fräs en stund och häll sen på kycklingbuljongen. Låt puttra några minuter. Pressa i saften från limen och blanda ner kokosmjölken. Låt koka tills moroten är nästan mjuk. Blanda i paprikan, kastanjen och mangon och låt koka ca 5 minuter.  Salta vid behov.
Vi åt grytan med ris, men man kan ju också äta den som en soppa med gott bröd till.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Saga

Maj 2012 flyttade vi in i vårt egna frontmannahus! "Vi" består av mig, min sambo Tobias och våra två katter Maja och My. Här i bloggen kommer jag att skriva om allt möjligt som vi hittar på hemma hos oss och på vår gård. Blir renovering, pyssle, inredning, matlaging & bakning, odling och trädgårdsplanering, allt i en salig röra:) I juni-13 kommer vi bli en till i familjen, så en hel del baby-prat blir det också. Enjoy!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela