ifrontmannahuset.blogg.se

Smått och gott hemifrån oss:)

Äggleverans och kväll för mig själv

Publicerad 2014-08-23 19:35:56 i Allmänt,

Idag har jag fått en äggleverans för att ha tillräckligt till tårtbakandet i nästa vecka. I lite över ett år har vi fått i princip alla ägg vi använder av famo och fafa, som får dem av en bekants bekant. Goda och fina ägg från hönor som får röra sig fritt både ute och inne och picka i sig lite vad de hittar. Lyckliga hönor helt enkelt Och vilken skillnad! Smakar bättre, gulan är nästan orange och så är det så fint med lite olika storlekar, prickiga, vita, bruna...
Nu till bröllopet hade famo reserverat så det säkert räcker. 6st askar á 15ägg = 90ägg!!! Jaa, nog räcker det ju till! 21st går åt till bottnen och kan vi göra italiensk marräng (beror på om det är åska i luften eller inte), så går det väl åt c. 15st till. Då återstår det alltså runt 55ägg. De är riktigt färska, så i kylen håller de länge, men tror i alla fall det blir att ta en djupdykning bland alla recept som innehåller ägg och äta mycket sådan mat närmaste månaden. Och kanske bjuda på plätt/våffelkalas.
 
Från ägg till annat. Vid 5 var jag klar med det som skulle fixas till bröllopet, Tobias sida av sängen var säkrad med två stolar (så att lillen kan sova med mig inatt utan att falla i golvet), middagen var förberedd och diskmaskinen fixad, så då åkte mamma och Fia hem. Jag och lillen tog en promenad, men han ville inte somna, så vi gick istället in och gjorde kycklingsås till middag tillsammans. Sen blev det en timme lek, ett långt bad för lillen och sen pyjamas på och flaska med mjölk i pojken. 19.30 sov han så sött i sängen, så jag tog köksstädning. Nu är det dags för mini-spa för mig; ansiktsmask och lite hand- och fotvård, en kopp te och en serie. Sen tänker jag också söka mig till sängen och njuta av att ha den för mig själv en stund (någon gång mitt i natten får lillen gärna komma över, så behöver jag inte känna mig ensam).
 
Imorgon får vi besök av barnvakterna vi ska ha på bröllopet, vi ska köpa nya leksakslådor till lillen (hans gamla tvättade jag upp och tog till förvaring i vårt köksskåp när jag städade det nu på kvällen), skicka mail till kantorn och så få hem Tobias och få veta vad han varit med om det senaste dygnet:)

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Saga

Maj 2012 flyttade vi in i vårt egna frontmannahus! "Vi" består av mig, min sambo Tobias och våra två katter Maja och My. Här i bloggen kommer jag att skriva om allt möjligt som vi hittar på hemma hos oss och på vår gård. Blir renovering, pyssle, inredning, matlaging & bakning, odling och trädgårdsplanering, allt i en salig röra:) I juni-13 kommer vi bli en till i familjen, så en hel del baby-prat blir det också. Enjoy!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela