ifrontmannahuset.blogg.se

Smått och gott hemifrån oss:)

Restsoppa/-gryta

Publicerad 2013-01-30 19:47:04 i Mat,

Igår åt vi kycklinglår, ris och sås till middag och då blir det alltid ett lår över (+ att jag är sämst i världen på att uppskatta ris, kokar alltid dubbelt så mycket som vi äter...). Idag passade jag därför på att koka en enkel soppa/gryta av resterna.
 
Skalade och skar 3 morötter i små bitar och hackade en halv purjolök. Kokade dem tillsammans med 1burk hela tomater + en burk vatten, 2msk tomat och en grönsaksbuljong. Efter typ 5minuter hällde jag i 1½dl röda linser och lät koka 10minuter. Medan det kokade petade jag bort allt kött från kycklingbenet och när allt var färdigt kokat blandade jag ner det kycklingen, resten av riset och såsen från igår.
 
Blev en supergod och mättande soppa/gryta. Var soppa idag, men gissar på att linserna och riset kommer dra åt sig mera vätska ännu, så imorgon är det en gryta. Nami var det i alla fall! Och snabbt och enkelt!
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Saga

Maj 2012 flyttade vi in i vårt egna frontmannahus! "Vi" består av mig, min sambo Tobias och våra två katter Maja och My. Här i bloggen kommer jag att skriva om allt möjligt som vi hittar på hemma hos oss och på vår gård. Blir renovering, pyssle, inredning, matlaging & bakning, odling och trädgårdsplanering, allt i en salig röra:) I juni-13 kommer vi bli en till i familjen, så en hel del baby-prat blir det också. Enjoy!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela