ifrontmannahuset.blogg.se

Smått och gott hemifrån oss:)

Rådgivningsbesök 31+2

Publicerad 2013-04-09 08:05:00 i Baby,

Idag var det då dags för ett besök på hälsocentralen igen. Enligt alla mått och tester är jag och lill*n i toppskick:)
 
Mitt hemoglobin tyckte hon det var dags att mäta, då det var två månader sen senast. Vid första sticket blev det en lite chock då värdet blev 103 (131 senast), men med ett nytt stick kunde vi konstatera att jag nog låg på 127. Trycket mitt mäter jag ju hemma och siffrorna var bra, trots att min puls är hög just nu. Eftersom jag inte märker av det gissade hon på att en del av höjningen är tack vare graviditeten, men största delen kommer av flunssan. Min vikt går sakta uppåt, på 23 veckor och 6 dagar har jag enligt rådgivningens våg gått upp 3,5kg, så det är jag riktigt nöjd med! 3,5kg borde vara ganska exakt så mycket som allt extra i min mage väger just nu:)
 
Sen över till lill*n som fortfarande ligger med huvudet neråt, så nu hoppas vi på att han/hon inte bestämmer sig för att vända sig något mera! Att huvudet är neråt och fötterna uppåt känner mina revben av, speciellt nu när jag hostar mycket... SF-måttet låg nu på 29, så precis över normalkurvan. Senast var vi nästan uppe på kurvans översta gräns, men tydligen är det ganska normalt att runt den veckan vara lite i överkant, för att sen dämpa tillväxttakten. Så kanske det blir en medelväg av mig och Tobias gällande storleken, återstår att se!
 
Sen tog jag upp frågan med mitt sockervärde från sockerbelastningen för några veckor sen. Först såg hon konstigt på mig när jag sade att det tydligen hade varit lite högt och så tog hon fram resultaten. Troligtvis hade läkaren sett fel/råddat med fastevärdet och värdet efter en timme. Mina värden var 4,2 i fastevärde, 6,5 efter en timme och 4,1 efter två timmar. Övre gränserna ligger på (om jag kommer rätt ihåg) 5,1 (0h), 10 (1h) och 8 (2h), så jag ligger långt under! Att ligga på 6,5 efter en timme var tydligen till och med på undre sidan. Så nu blir det glasskalas någon kväll för att fira:P  Och inget behov att testa här hemma heller, så skönt att inte behöva sticka mig!
 
Om två veckor är det dags för nytt besök. Nu tyckte hon att vi inte kan lämna 4veckor emellan som vi gjort hittills mera, trots att allting ser bra ut. Gissar på att det blir någonstans mellan 5 och 8 besk på rådgivningen nu innan lill*n är här. Ganska många om man jämför med att jag under dessa 31veckor har varit där 6gånger!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Saga

Maj 2012 flyttade vi in i vårt egna frontmannahus! "Vi" består av mig, min sambo Tobias och våra två katter Maja och My. Här i bloggen kommer jag att skriva om allt möjligt som vi hittar på hemma hos oss och på vår gård. Blir renovering, pyssle, inredning, matlaging & bakning, odling och trädgårdsplanering, allt i en salig röra:) I juni-13 kommer vi bli en till i familjen, så en hel del baby-prat blir det också. Enjoy!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela