ifrontmannahuset.blogg.se

Smått och gott hemifrån oss:)

Nattjäst bröd

Publicerad 2015-10-16 20:47:43 i

Det här brödet är så otroligt enkelt att göra, kräver väldigt lite arbete av dig och är sååå gott!

Det behövs;
5dl vatten
1påse jäst
1,5tsk salt
1msk honung
10dl vetemjöl (eller 1dl graham + 9dl vete)

Värm cirka 2dl vatten till 40grader och blanda i jästen. Häll i resten av vattnet, honunh och salt. Blanda sist i mjölet. Det blir en klibbig deg. Täck över med plastfolie och låt stå 10-18h (ex över natten).
Värm ugnen till 225grader. Vill man göra semlor strör man ut ordentligt med mjöl på bordet, häller ut degen, plattar till en ungefär 2cm tjock fyrkant och skär i bitar enligt hur stora semlor man vill ha. Flytta över på plåt klädd med bakplåtspapper och grädda ungefär 20min mitt i ugnen. För att göra formbröd ställer man in en gryta med lock i ugnen medan ugnen värms. Häll sedan i smeten, på med locket och in i ugnen 40min. Ta sen av locket och grädda ungefär 10min till för fin färg.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Saga

Maj 2012 flyttade vi in i vårt egna frontmannahus! "Vi" består av mig, min sambo Tobias och våra två katter Maja och My. Här i bloggen kommer jag att skriva om allt möjligt som vi hittar på hemma hos oss och på vår gård. Blir renovering, pyssle, inredning, matlaging & bakning, odling och trädgårdsplanering, allt i en salig röra:) I juni-13 kommer vi bli en till i familjen, så en hel del baby-prat blir det också. Enjoy!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela