ifrontmannahuset.blogg.se

Smått och gott hemifrån oss:)

Extreme Hall-makeover

Publicerad 2015-07-23 20:30:00 i Allmänt, Bygga, Heminredning, Renovering,

Jag har en tid redan stört mig på vår hall. Skåpet är rangligt och jobbigt, det finns dåligt med utrymme för skor och rockar och väggar och tak är smutsiga i färgen.  Att sätta igång och måla med lillen hemma kändes inte som en bra idé, så när Tobias sade att han och lillen ska åka till England på semestern började jag planera.
 
Plötsligt blev det ingen England resa och jag tänkte att mitt projekt får vänta, men så bestämde de sig för en seglats.  Tobias pratade om en dag, men jag föreslog 2dagar och så blev det. Så fort som jag hade kört dem till hamnen gasade jag hem och började tömma hallen.  Fröken sov, så när Fia kom 30min senare var nästan allting ute.  Vi gick loss med slägga på skåpet och så tvättades väggar och tak.
Taket fick ett första lager med färg och väggarna spacklades.
 
På kvällen kom Martina hit och sov här, så att vi kunde fortsätta genast på morgonen.  När fröken vaknade för flaska vid 4.15 och såg gumor ligga bredvid henne i sängen blev hon jätteglad och vi kunde bara drömma om att sova vidare, så vi steg upp och åt morgonmål lite före 5. Sen ploakcade vi fram och började fixa! Taket fick ett till lager med färg och väggarna målades ett första varv, allt före klockan ens var 8.30! (Fröken? Hon somnade gott vid 6 och sov i soffan;P)
 
 
Eftersom vi visste att tidtabellen var ganska tight, hade vi målat skåpet och hyllorna i mammas källare och behövde bara transportera hit dem. Skåpet hittade vi gratis på en Byt- och skänkbörs, en rejäl sak i stadigt trä, och hyllorna är vanliga hyllplan fästa med konsoler. Så, vi målade väggarna ett andra varv, åt lite, åkte iväg och köpte några saker som ännu saknades, löste problemet med hur vi skulle fixa stången att hänga byglar på (gardinstång och dens fästen!) och så tog vi en två timmars powernap allihopa, medan färgen torkade.
 
Sen var det dags att få möblerna på plats. Lyfta in skåpet, få upp hyllor och tavlor, ställa lådor på plats och piffa upp. Fia kom hit och hjälpte till och när klockan var 20.30 var allting nästan klart. Lite småsaker kvar, men vi var nöjda med dagens arbete och hallen var klar att överraska Tobias med.( Och överraskad, det blev han!)
 Idag kom Fia hit vid 9 och så städade vi i 3timmar och fixade några saker som var kvar i hallen. Tänk så fina människor jag har irunt mig, som lägger en hel ledig dag på att totalrenovera en hall (Martina, jag var mest hjälpreda, för fröken behövde sin mamma) och som kommer hit och hjäper till att riva och städa (Fia). Ja, och mamma har hjälpt att måla hyllplan, så att jag inte behövde smita iväg hemifrån så många gånger.
 
Nu återstår det att sprejmåla skohyllan i någon färg som passar in lite bättre, rota igenom famos gömmor om jag hittar en matta med lite mindre orange i sig, köpa en orkide och kanske få upp en lykta i ett hörn, att hänga en växt i.
Ja, och så skulle jag vilja bygga vägg och sätta dörr vid trappan upp till övre våningen och på så sätt slippa av med dörren mellan hallen och köket, men det är en annan historia!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Saga

Maj 2012 flyttade vi in i vårt egna frontmannahus! "Vi" består av mig, min sambo Tobias och våra två katter Maja och My. Här i bloggen kommer jag att skriva om allt möjligt som vi hittar på hemma hos oss och på vår gård. Blir renovering, pyssle, inredning, matlaging & bakning, odling och trädgårdsplanering, allt i en salig röra:) I juni-13 kommer vi bli en till i familjen, så en hel del baby-prat blir det också. Enjoy!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela