ifrontmannahuset.blogg.se

Smått och gott hemifrån oss:)

Lillen 8månader

Publicerad 2014-02-25 11:16:24 i Lillen 6-12månader,

Idag är lillen 8månader gammal! Vi ska fira dagen med ett besök hos doktorn för hans 8månaderskoll. Ska bli spännande att få se hur vikt och längd har ökat.

Vår stora pojke kan nu:
  • sätta upp sig var som helst
  • stiga upp med stöd och stå med ena handen som stöd
  • stå som ett upp och nervänt V med händer och fötter i golvet
  • dricker själv ur sin pipmugg
  • plockar i sig bröd- och fruktbitar utan problem
  • förstår några ord som "mamma", "pappa", "katten/kissan", "klocka", "lampa", "tavla"
Han äter jätteduktigt och än så länge har vi inte hittat något som han inte tycker om. Favorieten är ändå kvällsgröten med plommonpuré. Tror han skulle kunna äta två portioner vissa kvällar! Nu ser matschemat ut som så:
  • 4-6 flaska 240ml
  • bröd- eller fruktbitar + vatten när jag och Tobias äter morgonmål
  • 8-9 flaska 200ml
  • 10.30-11 /13.30-14 (beror på när han blir trött, ibland blir han det så snabbt efter flaskan att det inte är någon vits att försöka få i lunch) Lunch = grövre puré med grönsaker, ris/pasta, kött/fisk/kyckling, ibland frukt till efterrätt + vatten
  • 14-14.30 Mellanmål = fruktpuré eller mosad frukt med lite grekisk yoghurt (blir det sen lunch äter han inget mellanmål, istället efterrätt) + vatten
  • 16 eller 18.15 (beror på när lunchen var) Middag = grönsakspuré + vatten
  • 20 kvällsgröt med plommonpuré + vatten
  • 20.45 flaska 150ml
Kämpar med att få dagssömnen så pass sent att han alltid skulle hinna med lunchen innan han somnar. Känns lite långt utan något annat än flaska + lite bröd/frukt från 20 till 13-14tiden.
 
Lillens natt pågår nu från 21/22 till 6/7.30 med 5-15 väckningar under den tiden. En gång äter han, annars somnar han av lite sång, vaggning eller att få ligga på mina mage och bröst. Har som mål att han alltid ska somna i egen säng på kvällen, men ibland hinner han somna i min famn medan han äter sin flaska. Vissa kvällar räcker det att lägga ner han när han precis håller på att somna, säga gonatt och sätta täcket på, andra kvällar gör jag detta x10, nynnar och vaggar honom med handen när jag lagt ner honom i egen säng. Någon gång mellan 23.30 och 02 flyttar han sen över att sova mellan mig och Tobias och sover där tills vi tar morgon. Är gosigt att sova med en varm pojke bredvid sig, men ibland hålls han knappt kvar under täcket som han bökar på. En av favoritställningarna är att ligga på mage, på fel led i sängen och sparka på mig/Tobias och slå på den andra. Då vet han att han är trygg:P

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Saga

Maj 2012 flyttade vi in i vårt egna frontmannahus! "Vi" består av mig, min sambo Tobias och våra två katter Maja och My. Här i bloggen kommer jag att skriva om allt möjligt som vi hittar på hemma hos oss och på vår gård. Blir renovering, pyssle, inredning, matlaging & bakning, odling och trädgårdsplanering, allt i en salig röra:) I juni-13 kommer vi bli en till i familjen, så en hel del baby-prat blir det också. Enjoy!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela