ifrontmannahuset.blogg.se

Smått och gott hemifrån oss:)

Rabarberkaka

Publicerad 2013-05-24 12:21:54 i Mat,

Har tidigare använt samma recept för att göra äppelkaka, men nu när det är rabarbersäsong ville jag testa med rabarber. Klart godkänt fick det också! Och lätt är den att göra:)
 
 
Ingredienser
 
75g smör
1dl mjölk
3 ägg
3dl socker
2tsk vaniljsocker
kryddor (använder kanel, kardemumma och ingefära)
4,5dl vetemjöl
2,5tsk bakpulver
 
600g rabarber
1dl socker
 
Skala och skär rabarbern i slantar. Koka mjuk och blanda i sockret. Låt svalna medan du gör smeten
 
Smöra och bröda en form som rymmer 2,5l. Smält smöret och blanda i mjölken. Vispa ägg och socker pösigt. Blanda ner smöret och mjölken samt kryddor. Rör sen ner mjölet blandat med bakpulvet. Blanda sist ner rabarbern och häll smeten i formen. Grädda i nedre delen av ugnen, c. 50minuter i 175grader. Låt svalna lite innan kakan stjälps ur formen.
 
God som så med en kopp te, eller så med vaniljsås.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Saga

Maj 2012 flyttade vi in i vårt egna frontmannahus! "Vi" består av mig, min sambo Tobias och våra två katter Maja och My. Här i bloggen kommer jag att skriva om allt möjligt som vi hittar på hemma hos oss och på vår gård. Blir renovering, pyssle, inredning, matlaging & bakning, odling och trädgårdsplanering, allt i en salig röra:) I juni-13 kommer vi bli en till i familjen, så en hel del baby-prat blir det också. Enjoy!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela