ifrontmannahuset.blogg.se

Smått och gott hemifrån oss:)

Odlingsförberedelserna fortsätter

Publicerad 2013-01-24 15:51:59 i Odling,

Jepp, förberedelserna inför sommarens odlingar fortsätter. Genom Linda har jag beställt några påsar frön för att få lite annorlunda sorter. Svenska Impecta har ett brett utbud med roliga sorter, så egentligen skulle jag ha välat ha säkert 10gånger mera än de tre påsar jag sist och slutligen bestämde mig för!
Det blev:
 
Rosensallat 'Palla rossa 3' som är ger röda sallatshuvuden med vita bladnerver. Sorten skall vara frosttålig, krispig och smakrik. Bäst passar den att skörda på sensommaren och hösten. Man kan förodla inomhus från mars-april för tidigare skörd eller så utomhus när frostrisken är över, alltså vid 10juni.
 
Bindsallat 'Freckles' hör till en av de äldsta (och godaste) sallatstyperna. Huvudena blit höga och halvslutna. Söta och spröda, limegröna blad med röda stänk. Bra kvalitet och lång hållbarhet. Vill man bleka huvudena kan ban binda ihop dem några veckor innan skörd.
 
Rödbeta 'Chioggia' är ett försök att få mig att börja tycka om rödbeta. Den är ett kulturarv från 1800-talet och bildar röd-vitrandiga betor. Sorten skall vara tidig, men ändå gå bra att lagra! De skall sås på friland när frostrisken är över och sen kan man börja skörda runt juli-augusti månadsskiftet. Vill man lagra dem måste man vänta till september-oktober för skörd.
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Saga

Maj 2012 flyttade vi in i vårt egna frontmannahus! "Vi" består av mig, min sambo Tobias och våra två katter Maja och My. Här i bloggen kommer jag att skriva om allt möjligt som vi hittar på hemma hos oss och på vår gård. Blir renovering, pyssle, inredning, matlaging & bakning, odling och trädgårdsplanering, allt i en salig röra:) I juni-13 kommer vi bli en till i familjen, så en hel del baby-prat blir det också. Enjoy!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela