ifrontmannahuset.blogg.se

Smått och gott hemifrån oss:)

Att skapa en ny vana

Publicerad 2013-04-17 12:48:49 i Allmänt,

Det brukar ju heta att det tar allt från 3veckor till 3månader att skapa en ny vana. Jag lutar nog mera mot den senare tidsramen, efter den erfarenhet jag skaffat mig under vårvintern.
 
Då jag visste att jag skulle vara hemma mycket under vintern och våren bestämde jag mig för att jag måste göra något under dagarna. För mig blev det självklara beslutet att fixa så mycket som möjligt här hemma under mina lediga dagar, så att jag och Tobias kan göra roligare saker under den tid vi är lediga tillsammans. Och så att jag på kvällarna efter jobbet inte behövde känna att jag måste ta tag i exempelvis städningen, utan kan vila om det behövs.
 
Började med att tömma alla tvättkorgar och IKEA-kassar med smusttvätt. Nu några månader senare klarar vi oss fint med våra tre tvättkorgar och för det mesta har de bara lite smuts i bottnet på sig. Stor skillnad mot tre fulla tvättkorgar + 4 fulla IKEA-kassar. I och för sig var en delorsak till tvätthögarna att vi inte hade tvättmöjligheter hemma, då badrummet var på hälft...
 
En annan sak jag satsade på var att tömma diskbänk, spis och bord dagligen. Är skönt att börja fixa maten i ett rent och redigt kök, istället för att först vara tvungen att diska stekpanna/kastrull för att ha något att göra maten i:) Dammsugningen var den tredje saken som hamnade högt upp på prioriteringslistan och det har hjälpt mig mycket mot min damm- och kattallergi. Har klarat vårens pälsbyte utan några som helst problem!
 
Nu, nästan exakt tre månader efter att jag bestämde mig för att få till dessa vanor sitter de ganska så bra! Och till på köpet har jag börjat tycka att städning faktist är ganska roligt! Vem trodde det var möjligt?:P

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Saga

Maj 2012 flyttade vi in i vårt egna frontmannahus! "Vi" består av mig, min sambo Tobias och våra två katter Maja och My. Här i bloggen kommer jag att skriva om allt möjligt som vi hittar på hemma hos oss och på vår gård. Blir renovering, pyssle, inredning, matlaging & bakning, odling och trädgårdsplanering, allt i en salig röra:) I juni-13 kommer vi bli en till i familjen, så en hel del baby-prat blir det också. Enjoy!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela