ifrontmannahuset.blogg.se

Smått och gott hemifrån oss:)

Att göra en mega-sats chili con carn

Publicerad 2015-01-19 14:00:00 i Mat,

Jag tycker om att göra mat i stora mängder och på så sätt ha många måltider från en kokning. Gärna mat för tre måltider på en gång. Extra lyxigt när Tobias ju jobbar skift och ojämna tider, så då behöver jag inte göra mat när jag är ensam med lillen.  Så, dagens chili con carn, ifall någon ska utfodra ett halvt kompani:
 
700g köttfärs
200g hackad gullök
300g riven morot
100g tomatpure
2burkar a 400g tomatkross
1dl röda linser
3burkar a 400gvita bönor i tomatsås
200g kikärter (konserverade eller förkokta)
1st hackad röd paprika
salt
peppar
cayennepeppar
paprikapulver
torkade örter (timjan, basilika, oregano)
vitlök(finhackad eller riven)
chili (torkad eller färsk)
 
Bryn köttet och löken i en stor(!!!) gryta. Blanda ner morot, tomatpure, tomatkross, kryddor, vatten och linser när allt är brynt. Låt puttra under lock 15-30min.
Rör ner kikärter, bönor och paprika och låt puttra en stund till. Smaka om det behövs mera kryddor (lite svårt att veta mängden kryddor vid så här stora mängder mat).
 
Sen är det bara att variera hur man äter det. Med ris, bröd, grönsaker, nachos, som fyllning i tortilla... Och så portionera i burkar till frysen, så finns det för dagar då man inte orkar laga mat.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Saga

Maj 2012 flyttade vi in i vårt egna frontmannahus! "Vi" består av mig, min sambo Tobias och våra två katter Maja och My. Här i bloggen kommer jag att skriva om allt möjligt som vi hittar på hemma hos oss och på vår gård. Blir renovering, pyssle, inredning, matlaging & bakning, odling och trädgårdsplanering, allt i en salig röra:) I juni-13 kommer vi bli en till i familjen, så en hel del baby-prat blir det också. Enjoy!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela