ifrontmannahuset.blogg.se

Smått och gott hemifrån oss:)

-15,9grader

Publicerad 2015-01-06 07:26:17 i Allmänt,

Huu, sådana temperaturer. Himla onödigt enligt mig! Och största problemet; jag har nästan ingen ved inne, så kan inte ens elda brasa för att glömma att det är kallt inne. Eller kan och kan, klart jag kan bära in en famn ved, men då måst jag ju ut i kylan. Tur så har vi riktigt ok temperatur inomhus, så brasan kan vänta tills Tobias kommer hem ikväll.
 
Min tidiga kväll igår gick inte riktigt som planerat. När jag och lillen hade kört Tobias till tåget åkte vi vidare för att hälsa på mommo, mo (=moster) och hauau (=hundarna). Jag hade köpt en liten chokladkaka att fira Tobias med, men mitt i allt blev det bråttom iväg, så vi hann inte med kakan, så tog den med och så kalasade vi utan Tobias. Så kan det gå ibland...
 
Lillen fick bada med mommo innan vi åkte hem, tvättade tänderna (så rolig syssla, han kan stå och tvätta i 5-10minuter flera gånger per dag) och pyjamasen på under halaren, så att han var redo för sängen när vi kom hem. Och visst somnade han på hemvägen, men vaknade när jag lyfte ut honom från varma bilen till -12grader. Vi gick i alla fall raka vägen upp, men inte skulle han sova. Han bökade runt, sökte efter pappa, sprang upp till grinden och ropade efter pappa och var allmänt orolig, så innan han hade somnat hade det tagit nästan 1,5h och klockan var 21.30. Ungefär då hade jag planerat att somna, men istället blev det att kravla mig upp ur sängen och gå ner och få lite ordning på huset. Innan köket och vardagsrummet var i någolunda ordning och tvätten upphängd var klockan halv elva och jag knde att jag var lite för mycket upp i varv för att somna, så blev en bit knäckebröd och ett glas mjölk i soffan innan jag tog mig upp för lite läsning.
 
Men efter det har jag sovit som en stock. De två senaste nätterna och speciellt i natt har jag sovit mycket bättre än på länge. Kanske kroppen börjar lagra lite sömn inför förlossningen och babytiden. Med lillen sov jag också mycket bättre de sista veckorna. Får hålla tummarna att det är så, för det är så otroligt skönt att inte ligga vaken mitt i natten, vakna vid 5 och sen vara trött när det är dags att ta morgon... Ungefär 23.30-7.15 har jag sovit med bara en väckning vid 2 när lillen igen vaknade och sökte efter pappa och en väckning vid 5 när lillen bökade på lite. Underbart!
 
Nu finns det energi att göra något vettigt, så dagens plan blir att städa lite och fixa utrymme för en sköta-baby-låda med salvor, talk, blöjor, bomull, topsar, olja och annat som behövs ofta den första tiden. Hade en sån med lillen också och det var smidigt att bara ta med lådan när han skulle skötas och där fanns allt:) 2veckor kvar till beräknat, så max 30dagar tills vi får träffa lilla babyn. (Räknar med att inte gå över mera än 16dagar i alla fall)

Kommentarer

Postat av: Sofie

Publicerad 2015-01-06 08:09:49

Så spännande för er att snart få en ny familjemedlem :) Min dotter är några veckor äldre än din pojk, och jag börjar bli sugen på ett syskon till henne nu, ännu mer när jag är här inne! /Sofie

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Saga

Maj 2012 flyttade vi in i vårt egna frontmannahus! "Vi" består av mig, min sambo Tobias och våra två katter Maja och My. Här i bloggen kommer jag att skriva om allt möjligt som vi hittar på hemma hos oss och på vår gård. Blir renovering, pyssle, inredning, matlaging & bakning, odling och trädgårdsplanering, allt i en salig röra:) I juni-13 kommer vi bli en till i familjen, så en hel del baby-prat blir det också. Enjoy!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela