ifrontmannahuset.blogg.se

Smått och gott hemifrån oss:)

Livstecken

Publicerad 2015-08-26 09:42:34 i Allmänt,

Det har varit ganska dött på blogg-fronten den senaste tiden, men dygnets timmar känns för få just nu. Är inne i en riktig trädgårdsperiod! Gräver, planerar, bygger, skyfflar, planterar, sår... Och drömmer!
 
Jag gräver en ny perennrabatt men det går l-å-n-g-s-a-m-t. Mest för att jag så lätt glider över till andra projekt som går snabbare och jag på så sätt får se resultat av mitt arbete. Om tre veckor - en månad börjar det vara dags att plantera dit växter, så nu borde jag börja beta av några kvadrat/vecka.
 
Vi bygger odlingslådor, för att nästa år kunna odla mycket mera grönsaker och på så sätt minska våra matkostnader. Funderar över vad som blir en realistisk utmaning. Halvera matkostnaderna i tre månader? Äta bara egenproducerade grönsaker i två månader? Måste fundera vidare. Igår blev stommen till vår sparrisbädd klar och en femtedel av den fylldes med jord och tre stycken små sparrisplantor fick flytta in där. Nästa vår hoppas jag att vi har möjlighet att köpa 2-3st rotknölar av sparris, så att vi börjar fåskörd lite tidigare. Tyvärr är de ganska dyra om man vill ha stora rotknölar, men de borde ge oss skörd för tiotals år framåt, så i längden blir det inte så dyrt (bara de klarar vår lera...).
 
Som fyllnad till våra odlingslådor och rabatter har vi fått hem tre släpvagnslass med sand från Linda. De har grävt bort måånga kubik prima sand de senaste åren, så de har ett överflöd och vi är tacksamma att ta emot. Idag är planen att få hem ett lass hästkompost och tillsammans med sand, vår egen jord, kompost och lite köpejord har vi prima växtunderlag till både grönsaker och blommor.
 
Vi har köpt hem lite mera perenner till våra rabatter ; två olika rudbeckior, astilbe, iris och lite annat som ska ge oss blommor för många år framåt. När vädret blivit lite behagligare för plantor, ska jag kidpnappa perenner både från famo, mamma och Jenny. Vi har absolut inte råd att fylla alla våra rabatter ( de som redan finns och planerade) med köpta växter, så att dela och få av bekanta hjälper massor.
 
På sidan om allt annat sår jag grönsaker, för att få en skörd ännu under hösten. Ute i en låda tittar hjärtbladen av rädisor upp och inne i verandan gror olika gröna blad och ärtor. De två sista ska flytta in i växthuset när tomater, paprikor och gurkor tycker att det blivit för kallt och där hoppas jag de ska klara några frostnätter.
 
Ja, det här och säkert mera som jag inte tänker på nu håller vi på med från morgon till kväll. Barnen är med, lillen spikar, gräver, vattnar, bär och leker (och äter smultron, måst ha smultron överallt för de är bra barnvakter), fröken upptäcker gräs, löv, blommor, lär sig klappa, försöka krypa och ställa sig upp, äter bär och sover däremellan. Vi har det bra, med andra ord.
 
Idag har vi lite paus, i alla fall nu under förmiddagen. Det regnar, så istället för att fixa ute bakar vi bröd, badar och tar det lite lugnt. Nåja, fram tills nu i alla fall. Nu packar lillen och Tobias på sig regnkläder för att fortsätta dagen utomhus.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Saga

Maj 2012 flyttade vi in i vårt egna frontmannahus! "Vi" består av mig, min sambo Tobias och våra två katter Maja och My. Här i bloggen kommer jag att skriva om allt möjligt som vi hittar på hemma hos oss och på vår gård. Blir renovering, pyssle, inredning, matlaging & bakning, odling och trädgårdsplanering, allt i en salig röra:) I juni-13 kommer vi bli en till i familjen, så en hel del baby-prat blir det också. Enjoy!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela