ifrontmannahuset.blogg.se

Smått och gott hemifrån oss:)

Mamma vs. Lillen

Publicerad 2014-10-18 19:05:33 i Lillen 1år,

Idag har vi verkligen haft en kamp om hur dagssömnen skall gå till, lillen och jag.
 
Efter att ha sovit dagssömnen utomhus i princip alla dagar i ett års tid är det nu dags att bryta den vanan och flytta in. Jag vill inte behöva släpa ut en nyfödd (och kan ju kanske inte om det är svinkallt) i vinter, för att få lillen att sova på dagen, så vi tar den kampen nu. Vill inte att det blir för många förändringar precis när bönan föds, utan försöker sprida ut dem nu under slutet av det här året. Först ut var att få bort flaskan och den har varit borta i en halv månad nu och inte saknar han den. Och nu då dagssömnen.
 
Han fick ju en fin ny säng, så att jag (eller Tobias om han är hemma) kan lägga oss där tillsammans med lillen när det är sovdags, och idag invigdes den. När klockan var dagssömn gick vi upp och bäddade ner oss i nya sängen med några böcker och läste dem. När vi var klara hade lillen inte alls ro att sova, utan ville bara springa runt, läsa andra böcker, kasta sig omkull mot mig mm. och visade inte minsta tecken på att tänka sova. Efter lite mer än en timmes sövningsförsök blev vi tvungna att ta en paus för att byta bort en illaluktande blöja och äta lunch. När vi fortsatte sövandet var klockan så mycket att han normalt skulle vakna...
 
Nåja, en timme kämpande till och så somnade han äntligen och sov så gott. 45minuter senare väckte vi honom och så hade han vänt sig ett halvt varv runt i sängen, men låg i alla fall kvar. Tycker det är så intressant att han alltid har varit helt stilla då han sover i vagnen, men sover han någon annanstans kastar han sig hit och dit, så det bara smäller om han.
 
1-0 till mamma alltså, gällande envishet (nog för att jag var nära att ge upp halvvägs genom andra timmen av sövandet, för mina fogar var inte alls med på att jag låg ner. Har gått som en anka hela eftermiddagen och kvällen, men det går väl förhoppningsvis över.). Så, imorgon tar vi en ny rond igen, som förhoppningsvis går lite snabbare.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Saga

Maj 2012 flyttade vi in i vårt egna frontmannahus! "Vi" består av mig, min sambo Tobias och våra två katter Maja och My. Här i bloggen kommer jag att skriva om allt möjligt som vi hittar på hemma hos oss och på vår gård. Blir renovering, pyssle, inredning, matlaging & bakning, odling och trädgårdsplanering, allt i en salig röra:) I juni-13 kommer vi bli en till i familjen, så en hel del baby-prat blir det också. Enjoy!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela