ifrontmannahuset.blogg.se

Smått och gott hemifrån oss:)

Liten blir stor...

Publicerad 2014-08-18 03:38:30 i Liten böna,

...-ebror
 
20de januari är denna lilla böna beräknad att anlända, alltså räknar jag med någon gång runt 3-5februari. v17+6 är det idag och bönan borde vara runt 250g och 20cm stor.
 
Om jag med lillen fick må bra, så har jag denna gång fått testa på den andra sidan. Från v6 har jag varit illamående och haft svårt att äta. När det var som värst var det i princip bara rostat bröd med ost och te med mjölk som gick ner. Sen har jag sakta med säkert kunnat plocka till olika saker och nu äter jag det mesta igen. Det som jag har haft störst problem med är bladgrönsaker, roligt då jag hade odlat 5 olika sorters sallat + spenat och mangold för goda sallader under sommaren...
 
Det symtom som jag har haft båda graviditeterna är svårt att sova. Med lillen började det runt v8 och nu v6. Jag somnar bra, men efter 2-4h vaknar jag och ligger sen klarvaken ungefär lika länge. Oftast hann jag somna om en stund innan Tobias väckarklocka ringer kvar före 6, så har inte blivit särskillt mycket sömn. Så fort lillen har vilat på dagarna har jag lagt mig platt i soffan och inte stigit upp innan han vaknat, har inte funnits särskillt mycket extra energi. Nu börjar också det här släppa, men vissa nätter är jag fortfarande vaken. Som inatt.
 
Blev lite spännande att få reda på att jag är gravid en vecka efter att brudklänningen var köpt. Vi fick skjuta fram sömnaden till nu i augusti, så på fredagen fick jag äntligen min klänning. Som tur har den snörning i ryggen, så den går att justera en del om magen växer under augusti.
 
Mitt inne i allt med bröllopet, lillen, trötthet och illamående har tiden verkligen flugit iväg. Då jag väntade lillen visste jag hela tiden vilken vecka och dag det var, nu vet jag knappt vilken månad jag är i om någon frågar. När bröllopet är förbi är jag halvvägs och får gå på ultra, så kanske graviditeten också känns mera verklig då. Just nu glömmer jag titt som tätt att jag faktiskt väntar en liten böna. Ibland måste jag påminna mig, som för två veckor sedan, då jag tog paus från allt med bröllopet en dag och släpade ner 5 kaotiska lådor babykläder och sorterade dem enligt storlek. Kunde konstatera att vi har kläder för tvillingar när vi kommer upp i storlek 60, innan det finns det inte så mycket. Lillen var mest lindad och så var det ju sommar och varmt. Nu behövs det lite mera kläder, så lite babyshopping får jag pyssla med i vinter:)
 
Nu väntar jag på att få börja känna rörelser och sparkar. Tror det var bönan som bökade på lite för några dagar sedan, men var så pass svagt att jag är osäker. Med lillen kände jag inget före jag mitt i allt kände av rejäla rörelser i v19. Några dagar senare kunde jag känna sparkarna på magen, så där var det verkligen från 0-100 på en gång (som det mesta andra med honom).

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Saga

Maj 2012 flyttade vi in i vårt egna frontmannahus! "Vi" består av mig, min sambo Tobias och våra två katter Maja och My. Här i bloggen kommer jag att skriva om allt möjligt som vi hittar på hemma hos oss och på vår gård. Blir renovering, pyssle, inredning, matlaging & bakning, odling och trädgårdsplanering, allt i en salig röra:) I juni-13 kommer vi bli en till i familjen, så en hel del baby-prat blir det också. Enjoy!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela