ifrontmannahuset.blogg.se

Smått och gott hemifrån oss:)

Ett av våra många projekt

Publicerad 2014-04-29 09:32:00 i Allmänt, Trädgård,

Sakta men säkert händer det saker på gården. I år arbetar vi framför allt med det vi redan har, delar, flyttar och sår. Årets trädgårdsbudget kommer gå åt till att bygga en terrass, så blir inte mycket växter köpt. Lite sommarblommor ska vi imorgon åka iväg och köpa och så skulle jag behöva två pioner, men mer än det tror jag inte vi köper i år (om vi inte har pengar i höst förstås, då kan det bli att shoppa lite när plantskolorna säljer bort billigare:))
 
Ett projekt som jag har tagit itu med ser ni här nedanför. Hela området runt stubben var full med hjärtbergenior och dem tycker jag inte om. Blev att gräva och riva bort några kvadrat av dem för att ge rum för en rabatt mera i min smak. På min sneda, fina klätterställnig ska det klättra tre olika alpklematisar och klätterrosen New Dawn. Under ställningen och längst till höger vill jag ha två pioner, en i vitt och en i rosa har jag tänkt mig. Sen finns där två Iceberg-rosor och en Peace-ros och som marktäckare förgetmigej. En fläck är ännu tom och där vet jag inte vad jag vill ha, så i år blir det lite sommarblommor i form av lin och malva. Allt som finns där nu har jag flyttat från sämre platser på gården och jorden är förbättrad med kompost och hästgödsel, så 0€ i kostnader hittills. Sånt gillar jag:) En del av hjärtbergeniorna (det blev tre överfulla skottkärror...) kommer vi plantera i dikeskanten mot granntomten. Där stör de mig inte och kommer säkert blir helt fina tillsammans med dagliljor, ormbunkar, älggräs och astrat.
 
 
Min regniga förmiddag som jag skulle tillbringa inne ser inte särskillt regnig ut. Solen tittar fram mellan molnen, så istället för en film i soffan blir det att plocka fram arbetshandskarna och fortsätta pyssla ute på gården. Men först tror jag att jag ska tvätta bort min ansiktsmask, har på känn att grannarna annars kan börja tycka att jag är mycket konstig...

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Saga

Maj 2012 flyttade vi in i vårt egna frontmannahus! "Vi" består av mig, min sambo Tobias och våra två katter Maja och My. Här i bloggen kommer jag att skriva om allt möjligt som vi hittar på hemma hos oss och på vår gård. Blir renovering, pyssle, inredning, matlaging & bakning, odling och trädgårdsplanering, allt i en salig röra:) I juni-13 kommer vi bli en till i familjen, så en hel del baby-prat blir det också. Enjoy!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela