ifrontmannahuset.blogg.se

Smått och gott hemifrån oss:)

Utvecklingssprång på gång?

Publicerad 2013-09-04 12:29:03 i Baby,

Verkar som att lillen är mitt inne i ett utvecklingssprång. De tre senaste dagarna har det varit min famn som gäller dagtid, vagnen eller soffan duger inte alls. På kvällarna har det varit lite bättre och nätterna har gått bra, tills inatt. Redan vid 2.45 flyttade lillen över till mig och efter det har det ine blivit många minuter sömn. Han har varit orolig, vridit sig, gnällt och behövt ligga nära och snutta hela tiden. Vid 5 övergick det i hunger (trodde jag), så då steg vi upp. c.45ml åt han, normala portioner är runt 100ml, sen var det gråt tills jag fick honom att somna om lite. Så har morgonen och förmiddagen sen fortsatt, förutom att portionern har varit ännu mindre, 10-20ml.
 
Måndagen var likadan, men igår åt han bra, så trodde det var något tillfälligt på måndagen. Nu tror jag då mera på första fasen i ett nytt utvecklingssprång. Eftersom det har varit sömn i min famn som gällt idag också, har jag haft mycket tid att läsa på det stora internetet om utvecklingen det första året. Tydligen räknar man med att barnen går igenom 7 utvecklingssprång under sitt första levnadsår och detta sku då vara lillens tredje. Det brukar infalla vid 11-12veckors ålder, men eftersom lillen är född mera än två veckor efter beräknat kan han bra vara där redan.
 

Tecknen på att ett nytt utvecklingsprång är på gång är ungefär desamma varje gång:

Barnet...

  • skriker oftare och mer.
  • vill ha mer fysisk kontakt och vill att du ska ägna dig mer åt det.
  • har sämre aptit.
  • är blygare och klängigare än vanligt.
  • sover dåligt.
  • suger mer på tummen.
  • är tystare och mindre livligt

 
Sista punkten stämmer kanske inte på lillen, han pratar nog på och busar då han är på gott humör. De stunderna infaller bara mera sällan än normalt.
 

SPRÅNG 3
Vid ungefär 11 eller 12 veckor är det dags för nästa språng. Precis när du trodde att ditt barn lärt sig att leka på egen hand, klarar den det inte så bra längre. Barnet har blivit blygt och klamrar dig fast vid mamma och pappa. Det äter och sover troligen sämre och är mer håglöst än tidigare. Det verkar också som om barnet blivit sämre på att göra vissa rörelser.

Att det tycks gå tillbaka eller står stilla i utvecklingen kan oroa föräldrarna. Men det är helt normalt. Snart kommer de påtagliga framstegen tillbaka.

Vid cirka 12 veckor lär sig barnet nyanser. För första gången uppfattar det förändringar i sina syn-, ljud-, känsel- och luktupplevelser. Barnet kan till exempel känna igen hur tonläget i en röst förändras eller hur någon ändrar kroppsställning. Barnet lär sig också kontrollera sin kropp allt bättre. Rörelserna blir smidigare.

Barnet kan följa något med ögonen på ett kontrollerat sätt och överblicka ett rum. Barnet kan också uppfatta ljud mer nyanserat än tidigare och experimenterar själv med ljud.


Så kan du hjälpa barnet:
Som förälder kan man hjälpa barnet att öva sina nya färdigheter. Man kan ”samtala” och uppmuntra barnet att själv använda rösten på olika sätt - viska, prata högt, gurgla, tjuta... Eller man kan träna på att gripa och låta barnet känna på olika föremål, till exempel päls, siden, galon och ylle.


 

För en halvtimme sen åt han igen en 100ml portion och nu ligger han här i soffan och busar som vanligt. Hoppas på att vi snart kommer till de mera roliga faserna i detta språng: att han lär sig nytt och sen blir sitt glada, nöjda jag igen:)

 

Kommentarer

Postat av: josefine

Publicerad 2013-09-05 11:29:05

Kul :) det går så snabbt :)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Saga

Maj 2012 flyttade vi in i vårt egna frontmannahus! "Vi" består av mig, min sambo Tobias och våra två katter Maja och My. Här i bloggen kommer jag att skriva om allt möjligt som vi hittar på hemma hos oss och på vår gård. Blir renovering, pyssle, inredning, matlaging & bakning, odling och trädgårdsplanering, allt i en salig röra:) I juni-13 kommer vi bli en till i familjen, så en hel del baby-prat blir det också. Enjoy!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela