ifrontmannahuset.blogg.se

Smått och gott hemifrån oss:)

5 månader

Publicerad 2013-11-25 09:24:25 i Baby,

Idag firar vi att lillen är 5månader gammal!
 
Vår stora pojke vänder sig mage-rygg-mage hur bra som helst, kan sitta utan stöd korta stunder och sträcker sig medvetet efter saker han vill ha (tidigare har sakerna mera råkat hamna i händerna). Han älskar att stå i famnen och hoppa och benen är jättestadiga. Han håller upp sin egen vikt, det enda vi behöver hjälpa till med är stöd under armarna.
 
Han älskar riktig mat, allt förutom blomkål har varit toppen. En lunch består av lite mindre än en ½dl grönsakspuré, runt 60ml ersättning och 1,5-2msk fruktpuré. Han skulle gärna helt lämna bort ersättningen och bara äta puré vid lunch, men än så länge håller vi nog att han ska få i sig lite ersättning också. Som kvällsmål har han nu under veckoslutet ätit ½dl havregröt med 1msk fruktpuré i och här skulle han också gärna öka portionen tror jag:P
 
Han växer fortfarande i en rasande takt. Vi använder nu mest kläder i storlek 70-74, så snart är alla kläder från kela-lådan för små och det börjar vara dags att kolla efter ny stol till bilen, för den han har nu börjar bli för liten... Några exakta mått har vi ju inte, då det är 2månader sen vi senast var till rådgivningen. Hoppas på att få tid till läkare senast i nästa vecka, för nu börjar jag bli riktigt nyfiken på att få se hur han har växt!
 
Lillen är en jätteglad pojke. Han älskar att få gosa i olika famnar, prata och diskutera (börjar märkas att jollret mera börjar låta som "riktigt prat" nu). Det är också (oftast) roligt att få vara med i dagliga sysslor. Exempelvis att se på vattnet som rinner ur kranen är jätteroligt och dammsugaren är otroligt spännande.
 
Nattsömnen är lite problematisk och har varit det en tid nu. All utveckling i kroppen, nya upplevelser och så det senaste, tänderna, gör att lillen sover oroligt, vaknar ofta och har ibland svårt att sova själv. I natt var en av de bättre nätterna på länge. Han sov 21-23.30, upp i famnen för lite närhet, sov 23.45-1.45, mat, sov 2.30-5.10 och sen flyttade han att amma och sov vidare med mig fram tills vi vaknade för morgonen vid 6.40. De flesta nätterna väcks jag minst 1gång/timme för att lillen är orolig och behöver endera en hand på sig som tröst, upp i famnen och vaggas eller amma. Hoppas på att nätterna ändrar lite snart, när det förhoppningsvis blir lite paus i nya tänderna.
 
Livet med lillen är verkligen allt jag har drömt om och lite till. Älskar att vara hans mamma, få se honom utvecklas och lära känna denna fantastiska lilla person.

Kommentarer

Postat av: Anonym

Publicerad 2013-11-26 16:09:20

Så fint du skriver om din gosse! Blir rörd, för jag känner samma sak för min flicka som är ca 2 veckor äldre än din son. Har förstått att din sambo ska vara hemma när du börjar jobba, men efter det, hur blir det då med barnomsorg för er son? Är det förskola som gäller? Har förstått att det i Finland är lite annorlunda mot här i Sverige! /Sofie

Svar: Jo, min sambo blir hemma i 6veckor och efter det fortsätter jag vara föräldraledig tills vår ledighet är slut, när sonen är ungefär 9månader gammal. Efter det får vi se hur vi ordnar det. Vill nog kunna ha honom hemma i all fall till nästa höst!
Saga

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Saga

Maj 2012 flyttade vi in i vårt egna frontmannahus! "Vi" består av mig, min sambo Tobias och våra två katter Maja och My. Här i bloggen kommer jag att skriva om allt möjligt som vi hittar på hemma hos oss och på vår gård. Blir renovering, pyssle, inredning, matlaging & bakning, odling och trädgårdsplanering, allt i en salig röra:) I juni-13 kommer vi bli en till i familjen, så en hel del baby-prat blir det också. Enjoy!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela