ifrontmannahuset.blogg.se

Smått och gott hemifrån oss:)

Vi har ett "trädgårdsland"!

Publicerad 2013-06-09 05:21:24 i Allmänt, Trädgård,

Vi hade tänkt klara oss utan trädgårdsland ännu i år och sen börja fixa våra odlingslådor, men så blev det inte riktigt... På fredagen var vi ju iväg efter hästkompost och under gårdagen fixade vi klart grunden till rabatten (läs: grävde ner kant runt och tog sönder lerkokor). Någon gång i samband med dessa projekt kom jag på den geniala idén att vi ju kan gräva ner några av tomatplantorna i rabatten i år, eftersom vi ändå inte ännu har de växter som egentligen ska finnas där. Tomaterna blir ju bra mycket mera lättskötta om de får stå i marken och inte i krukor/ämbar, som annars var planen.
 
Sagt och gjort, igår på kvällen drog vi upp stödtrådar längs med ena kanten av rabatten och grävde ner 14 tomatplantor av varierande sort. Men tro inte att vi nöjde oss med det. Nej, sen blev det att plocka ut lådan med frön och gå igenom vad vi ännu kan så. Blev 2 rader bladsallat, 3 rader huvudsallat av olika sorter, 1 rad rädisor, 1 rad brytbönor, 2 rader ärter och så lite sommarblommor på det ännu. Gäller ju att utnyttja marken tills vi börjar få tag i de växter vi vill ha i rabatten! Nu ser jag i alla fall fram emot krispig sallat från eget land och solmogna tomater att mumsa på:)

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Saga

Maj 2012 flyttade vi in i vårt egna frontmannahus! "Vi" består av mig, min sambo Tobias och våra två katter Maja och My. Här i bloggen kommer jag att skriva om allt möjligt som vi hittar på hemma hos oss och på vår gård. Blir renovering, pyssle, inredning, matlaging & bakning, odling och trädgårdsplanering, allt i en salig röra:) I juni-13 kommer vi bli en till i familjen, så en hel del baby-prat blir det också. Enjoy!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela