ifrontmannahuset.blogg.se

Smått och gott hemifrån oss:)

Rådgivningsbesök 2månader

Publicerad 2013-08-21 06:28:38 i Allmänt, Baby,

Igår var jag och lillen på hans 2månaderskoll hos rådgivningen. Han växer så det knakar och väger nu 5910g och är 61,7cm lång! Eftersom det först i söndag är hans riktiga 2månadersdag så tror jag nog han kommer hinna växa de där sista 3mm för att vara 10cm längre än vid födseln:)
 
Alla reflexer var som de skulle och nacken stark. Rådgivningssköterskan ville se hur länge han orkar hålla upp huvudet, så han fick ligga på mage och titta på färgglada mjukisdjur. Det slutade med att hon lyfte upp honom tillbaka efter en stund och fortsatte undersökningen då han inte alls ville lägga ner huvudet:P Men är han trött märker man nog snabbt att nacken inte ännu är redo för huvuets tyngd.
 
Lillen fick också sin första vaccin, nämligen mot rota-viruset. Det gavs i munnen, så spruta slapp han i alla fall. Än så länge har vi inte märkt några starka symtom på vaccinen, bara lite ledsen pojke igår på kvällen, så kanske han kände sig lite hängig. Både magont och feber kan komma som symtom inom två dygn, men som sagt inget sånt ännu, så hoppas han kommer undan det.
 
Vi gjorde också min efterkoll och allting var bra. Hemoglobinet var ännu lite lägre än i början av graviditeten, men det såg hon som helt normalt. Blodtrycket var ju som det alltid är på sjukhus/hälsocentraler, högt (133/100), men eftersom det var normalt när jag mätte det hemma för ungefär två veckor sedan är det nog lugnt. Ska i alla fall försöka få det mätt idag, så behöver jag inte fundera mera på den saken! Men nu är i alla fall pappret att  efterkollen är gjord inlämnat till FPA, så jag fortsätter få pengar.
 
Om 5veckor är det dags för nästa besök på rådgivningen och då är det vaccin mot 7 olika saker, två sprutor och en dos i munnen. Stackars liten...

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Saga

Maj 2012 flyttade vi in i vårt egna frontmannahus! "Vi" består av mig, min sambo Tobias och våra två katter Maja och My. Här i bloggen kommer jag att skriva om allt möjligt som vi hittar på hemma hos oss och på vår gård. Blir renovering, pyssle, inredning, matlaging & bakning, odling och trädgårdsplanering, allt i en salig röra:) I juni-13 kommer vi bli en till i familjen, så en hel del baby-prat blir det också. Enjoy!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela